Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Monday, April 25, 2011

ketuk2 dapur

salam alaik.

dah lama saya tak update tentang dapur saya. sebab leceh nak snap2 picture masa masak. so harini saya aman berada di dapur tanpa bibik. dia masuk dalam bilik gara2 takut kena 'tembak' lagi. serius aman, tak sakit mata tengok muka dia. lagipun memang dah selalu masak & tak harapkan dia sangat. so hari ni saya nak mengubati mood saya dengan masakan favourite saya FOREVER n ever which is,

SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI API :)

For me, kalau ada lauk ni, tak ada lauk lain pun tak apa. tak tahu kenapa serius SUKA GILA! dari kecik lagi mmg menggila dgn siput sedut. biar lah orang kata geli lah, kotor lah, berlendir lah. for me personally im prefer masakan kampung. dan tak memilih bab2 makan ni. bagi lah ulam ke, budu ke tempoyak ke sambal belacan ke, apa sahaja yg dihidang saya pasti akan makan. ini adalah tarbiyyah drpd kedua ibubapa saya agar sentiasa bersyukur *bayangkan kita berada dalam situasi di Palestine* :)  

Oleh kerana saya tukang masak dekat rumah dan rapat adik bongsu, Anis, maka dia pun telah berjangkit suka dengan siput sedut. so kita tunggu dia balik sekolah, campak beg sekolah & serbu lauk favourite dia ni. tapi Abie did'nt like it much. so i have to cook lauk sampingan. antaranya, 

BENDI GORENG :)

 ni ikan favourite Abie, dia suka IKAN SELAR KUNING. 

Abie tak banyak songeh, dia suka ikan ni di goreng rangup. tapi pada saya, saya malas nak masak ikan ni, sebab kecik sangat. then kena siang & goreng banyak2. agak leceh (sebenarnya MALAS!) haha. tapi apa2 pun, ikan ni sedap, dia kecik so cepat mesra dengan kunyit + bawang putih + garam. so takde lah rasa ikan yg bodoh2 je kan :)


dan lagi satu lauk sampingan, iaitu.....

SAMBAL TEMPE + KENTANG + IKAN BILIS + KACANG TANAH

Saya buat sambal tempe ni banyak2 then simpan dalam tupperware kecik2. 1 of it ada dalam bilik, saya dalam almari. kena sorok! kalau tak comfirm habis! lagi2 kalau aiman ada. thats why kena simpan. kalau tak, waktu tak darurat confirm kena bedal dek dia.  dan lagi 1 dekat tepi meja lappy ni. yang lain2 baru lah letak dekat dapur. hihi *kedekut* kalau darurat aka lapar sangat malam2 dan malas nak masak, boleh makan dengan roti :) 

ok, itu sahaja lauk utk harini. lunch family saya simple2 je :)
jazakillah 

2 comments:

Anonymous said...

wahh syarah pandai masak!!boleh kawinn doyh.jaga baby dah lepas an.. ajar la aku pulak..jealous aku tengok..

*syarina hasni*

Faez Luqman said...

errr....Farhanah lagi comeeelll...okthanksbaiii