Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Saturday, March 26, 2011

rambut lawa yang disalah tafsir. hukum disebaliknya

Salam alaik..
sedar kah anda, Malaysia getting hotter and hotter... 
ya, saya tahu akhirat lebih panas kan :) *insafffff*


                Pernah tak anda rasa rimas dengan rambut anda sendiri dan ini membuatkan anda moody (seperti gambar diatas). sekarang ni musim panas kan, lagi2 time masak kat dapur, perghh memang rasa macam tengah stim kepala ni. rasa macam nak tanggalkan rambut ni then pakai balik. haha *mcm rmbt pelesu pulak kan*. i told my dad that i wanna cut my hair. then i show him all this pictures for him to choose. 



then he said "no need lah, bersyukur dengan apa yang awak ada. orang yang rambut pendek nak rambut panjang, yang awak terbalik pulak" saya pun terima sahaja dengan pasrah..


this is my brother's choice. booo saya tak suka! sebab kalau rambut tak rebonding,tak lawa potong macam ni. nanti tak ada 'movement'.. cehh. kalau nak lawa kena buat rebonding. 

and hukum rebonding ialah.... HARUS HANYA UNTUK SUAMI. 
TETAPI hukumnya HARAM jika berniat untuk tontonan umum.
mengapa? bagaimana? hujahnya, sila refer disini mediaislam dan halaqah.net


              Yang ini pula, my youngest sister's choice. sejujurnya saya pun pernah teringin nak colour kan rambut seperti ini.. astaghfirullah.. *mengucap mengucap*.. dulu je, sekarang dah tak. fikrah itu yang membezakan diantara baik dan sebaliknya. biar pun ada pendapat segelintir ulama' yg mengatakan boleh colourkan rambut, bergantung kepada material yg digunakan *tidak sahih lagi* (kira kalau guna pewarna rambut Safi dll yang dikatakan halal tu dibenarkan) namun, bagi saya, apa yang saya boleh katakan, MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA. *check iman masing, apa niat nak colourkan ia*

Hukum mewarnakan rambut adalah HARUS dengan syarat tertentu (sakit dll)
 tetapi HARAM bagi tontonan umum. 
sama seperi teknik rebonding. SO TAK PAYAH COLOUR. hitam pun dah lawa kan :)
boleh refer disini ustazsaifuddin dan halaqah.net 

kupas tentang isu ini, membuatkan saya rindu di bumi Hira' yang pernah saya duduki satu masa dahulu, dimana Muallimah tidak membenarkan/ tidak menggalakan kami (pelajar perempuan), anak muridnya yang perempuan untuk berambut pendek. 

Beliau sering ingatkan 

"elakkan perkara yang tidak disangka. takut kita tertarik dengan style kaum adam. kalau dijadikan kebiasaan tidak mustahil 'perkara yg luar kebiasaan' menjadi kebiasaan iaitu tomboy dan adik beradiknya"

 dan tambahnya lagi, 

"perempuan, rambut PANJANG dan lawa itu lah serinya. itu yang bisa mengoncang hati semua kaum adam. sebab lelaki tak boleh nak rambut panjang lebih2 kan. dan itu lah aset yang akan menambat hati bakal suami kelak selain daripada skill memasak, menjahit dll"


dan saya sangat2 bersetuju dengan hujahnya. itu lah fungsi fikrah. ia membezakan perkara yang baik dan buruk dan kita boleh kaitkan dengan semua perkara. IA MEMATANGKAN KITA! apa2 pun terpulang kepada taste hubby kita. as long as tak melanggar syara', tafaddhol masykura.. silakan...


tapi tak payah la sampai macam ni sekali, serius hubby tengok pun dia lari! haha. lagi 1, membazir syampu je cz hari2 kena syampu banyak2 ;D


the conclusion is, 
Again and again... BERSYUKUR DENGAN APA YANG KITA ADA..

2 comments:

imaan said...

betul, betul, betul! rambut panjang is sweeter utk ladies! I had my share of rambut pendek, kunon rimas anak tarik2...but once da potong, sampai sekarang nyesal! huhuhuuhu....

klu rajin, tlg carikan sekali pasal bun tu...rmi pakai bun tp iman ade jumpe 2 bende. satu kate boleh, satu kate tak boleh.

imean, klu pakai yg rambut palsu is obviously tak boleh, maknenye, yg ikat & menampakkan sanggul tinggi2....

TQ

Syarah said...

tu lah, tapi kekadang rasa nak tukar penampilan. tukar cita rasa. huhu..

insyaAllah. nnti aisyah post ok :)